Fonogram hírek

"Nem az vagyok, aki a trendnek ír, inkább, aki teremt" - interjú a megújult Fonogram-főcímdal alkotójával, Sabinával

"Nem az vagyok, aki a trendnek ír, inkább, aki teremt" - interjú a megújult Fonogram-főcímdal alkotójával, Sabinával

2019-ben a Fonogram - Magyar Zenei Díj főcíme újjászületett, ehhez pedig a díjátadó dinamikájához tökéletesen passzoló zenei alap, az énekesnő-dalszerző, Sabina "Szépia" című dala szolgált alapul. A komoly- és könnyűzenei gyökereket egy egyszerre bensőséges, mégis univerzális mondanivalójú produkcióvá varázsoló Tóth Szabinával beszélgettünk zenei munkássága megannyi szegletéről - kezdetekről, mérföldkövekről és tervekről egyaránt.

Zongoristaként, zeneszerzőként és énekesnőként is találkozhattunk már a neveddel a hazai zenei életben. A zenekari kollaborációk után/mellett hogyan született meg a Sabina "szólóprojekt" ötlete?

A kezdetektől erről volt szó, noha én sem voltam még vele teljes mértékig tisztában. Miután elvégeztem a Zeneművészeti Egyetemet mint zongoraművész, egy másik világ ajtaját nyitottam ki. Tizenéves koromtól írtam. Ez a dolog kapott teret akkor, mikor beléptem azon a bizonyos ajtón, ami elvitt a könnyűzene világába - mely nálam nagyon széles skálán mozog -, a komolyzene mellett. Aki elvégzi a zenei iskolákat, tudja, hogy ennek az ára napi nyolc-tíz óra gyakorlás és mérhetetlen sok koncert és vizsga. Emellett még ha írni is kezdesz, nem akkor és ott fogod kibontakoztatni ezt a dolgot. Meg kellett várnom, míg eljön ennek az ideje. Szerencsés vagyok, mert eközben olyan szakmai tudásra és zenei alázatra tehettem szert, ami szerintem elengedhetetlen ahhoz, hogy maradandót és igazit alkoss. Így történt tehát, hogy a diploma után elkezdtem megírni az addigi ötleteket, dallamokat, és popzenék születtek belőlük. Bekerültem a magyar zenei életbe, és sok zenészt, írót és előadót ismertem meg. Magam jártam ki az utam, senki nem adta készen. Lementem helyekre, odaadtam a demómat, megkerestem embereket, akikkel dolgozni akartam, ami mindig sikerült kivétel nélkül. Eleinte ezt szerencsének gondoltam, ma már tudom, hogy többről volt szó. Eközben tagja voltam a New Level Empire-nek is mint zongorista és női énekes, és volt zenekarom Bless néven Mc Kemonnal, amit nagyon szerettek az emberek, de már az is Sabina "projekt" volt lényegében, a dalaimmal, a lelkesedésemmel és mindennel, ami vagyok. Egyébként nem használom soha  a "projekt" szót, magamnál semmikép, mert épp ez a lényeg nálam, hogy soha nem váltam azzá, aminek nagyon örülök. Be is igazolódott az évek során, hogy az a jó felállás, ha hozzám jönnek, csatlakoznak és alkotnak a kollégáim, akár egy dal erejéig, akár koncerten, akár videóklipben, de a magja megmarad, a zongora/ének a saját dalaimmal. Ez mára így működik. Van, amikor nagyzenekarként állunk fel a színpadra, van, amikor egy szál zongorával megyek, van, amikor vendégzenészekkel. Az, hogy mikor melyik, azt mindig érzésből és lehetőségtől függően döntöm el.

Első szóló EP-d megalkotásában több ember is segédkezett, mint ahogy a produkció színpadra varázsolásában is. Kik ők és hogyan találtatok egymásra? Kik alkotják jelenleg a Sabina keménymagját?

Igen, ez így volt, rengeteg nagyszerű zenésszel dolgozhattam az EP-n. Voltak előtte is dalaim, klipjeim, de 2018-ban jött ki egy háromdalos EP "Rolling Stones Száj" címmel. Pál Gáborral (Compact Disco) kezdtem el átnézni a munkáimat és ő lett a zenei producere a lemeznek. Később csatlakozott Tariska Szabolcs mint szövegíró (Péterfy Bori, Magashegyi Underground, Odett, Zséda, Kulka János), majd Szakos Krisztián (Ákos produkció, Caramel, Rúzsa Magdi), szintén mint producer és mastering. Hatalmas élmény volt velük dolgozni, és az akkor még törékeny önbizalmamat sikeresen elkezdték átformálni egy határozott, erős zenészévé. Egy aprócska, ám számomra annál nagyobb példa volt erre, amikor életemben először bekopogtattam Szakos Krisztián ajtaján, ő beinvitált és kissé vonakodva méregetett, majd kérte, üljek le és énekeljek neki valamit így, most, minden nélkül, mert van egy sejtése, hogy jócskán meg vannak effektezve a demók, amiket Gábor küldött neki, és biztos nem ilyen a hangom. Hát elkezdtem énekelni úgy, ott, minden nélkül. Ő mosolyogni kezdett, és azt mondta: "Micsoda egyedi sound! Téged vagy szeretni fognak vagy utálni, de egy biztos, ha meghallanak a rádióban, mindig tudni fogják, hogy Te vagy az. Ilyen hang nincs jelenleg a popszakmában." Ez nekem akkor a világot jelentette, mert épp ezen dolgok miatt óriási félelemmel álltam a szakma küszöbén. Később be is igazolódott, amit mondott. Minden.

Az EP óta már egy nagylemeznyi anyagunk kint van a világhálón klipekkel és videókkal együtt. Írtam dalt a Hősök-albumra "Fény" címmel, amiben előadóként is szerepelek. Dolgoztam/dolgozom Mr. Joekerrel, akinek rengeteg dalát hallhatjuk a mindennapokban a rádiókban, a szintén Fonogram-díjas Kéri Kolossal, aki a szerzőtársam is egy-egy munkában, Török Emesével, aki most kapott helyezést egy amerikai dob világversenyen, Nagy János handpan-művésszel, Cséry Zoltánnal, aki szerintem Magyarország egyik legfantasztikusabb zenésze, valamint Wagner Emillel, akit sokan ismernek és szeretnek mint szövegíró, szerző és zongorista. Őket, a "keménymagot", ha úgy tetszik, én szereplőknek mondanám egy bolygón, ahol létezem, írok, alkotok és zenélek. "Mikor, kivel, de mindenkivel egy rezdülésen vagyunk."

Ha jellemezned kéne a Sabina mint zenekar "személyiségét", mit mondanál róla? Akár zeneileg, akár célkitűzéseit tekintve.

Azt mondanám: szeretet, tisztelet, megbecsülés, erő és lágyság, energia, szépség, tisztaság, bátorság, alázat és kitartás. Zeneileg nagyon sok minden rejlik benne. Alapvetően popzenének mondanám, de ebben benne van a soul, a jazz, a rock, a spirituális népi hangzás, a komolyzene és olykor az electro is. Épp ezért én világzenének érzem. Nem az vagyok, aki a trendnek ír, inkább, aki teremt. Azt mondják, mindig a közönség dönt. Én ezzel nem értek egyet, mert ők is és a szakma is egy körforgásba került a mai társadalomban. Ők azt hallgatnak, amit mi adunk nekik, "mi" meg úgy akarunk írni, hogy ők hallgassák, ezért megalkuszunk és üzemi gyárgéppé változunk, tisztelet a kivételeknek persze. Így bele is kerültünk a mókuskerékbe. Megtörtént az alárendeltségi viszony, pedig nekünk mernünk kéne új utat mutatni és kísérletezni a kapukkal, hogy jobbá tegyük, nem pedig stagnálttá vagy hanyatlóvá a világot. Egyszer mondta nekem DJ Newl barátom: "Másmilyen vagy, mint a többiek. Van a gőzhajó, és van a vitorlás. Te a vitorlás hajó vagy." Ez igaz is, de kérdem én, melyik hajó a természetes, melyik áramlik együtt a vízzel úgy, hogy nem tesz benne kárt és a legfontosabb, melyik nem áll meg és siklik akkor is vízen, ha kifogy az üzemanyag? A vitorlás, mert ahhoz csak szél kell, és szabadon suhan, nincs benne semmi mesterséges. Így tudom jellemezni magamat.

A Fonogram-főcímdal megújításakor a "Szépia" című dalotok egy instrumentális részletét választották zenei alapnak, így az esemény nyitódala 2019-ben és 2020-ban is ez a szerzemény volt. Mesélnél erről egy kicsit, hogyan alakult így?

Igen, így volt. Megkeresett Mezei Csaba a Fonogram - Magyar Zenei Díj és a MAHASZ képviseletében, megmutatta az ötletét, hogy festene a "Szépia" dalunk egy része a Fonogram hivatalos főcímdalaként. Mindenkinek nagyon tetszett, így igent mondtunk rá.

Mit jelent számodra a "Szépia" című dal?

Szeretem ezt a dalt. Energikus, mai és friss. A fent említett EP-ről lett kiválasztva, így a saját világom mellett tökéletes Szakos Krisztián-hangzás és old school drum and bass Pál Gábor-pikánsság fedezhető fel benne. Az érdekessége az, hogy az említett instrumentális rész sem az valójában, hanem a saját énekhangom. A stúdióban rengeteg sávban énekeltem fel, amit bevezettünk Gáborral a Kurzweil zongorámba, és azt használtuk a hangszereléshez. A dalhoz tartozó klipet a testvéremmel, Tóth Gergellyel (Színház és Filművészeti Egyetem - Colt Film) és a családommal készítettük el egy mesébe illő kastélyban, amit regényes körülmények között szereztünk meg. A klip elején a saját Förster versenyzongorámat vittük ki a szabadba, és ott játszottam fel egy instrumentális zongorarészt, amivel kezdődik a videó. Többek között ezekért a dolgokért is közel áll a szívemhez a "Szépia". Számomra a családi összetartást jelképezi az önfejlődésen kívül. Az emberek többsége a szöveg miatt azt gondolja, ez egy szerelmes dal, de igazából nem az. Az árny oldal elhagyásáról szól. A félelmek lerakásáról. Amikor azt éneklem, "Köztünk nincs még egyszer", én erre gondolok.

Egy korábbi interjúban, még a Bless nevezetű formációd kapcsán nyilatkoztál arról, hogy mennyire fontos számodra a dalok szövege, mondanivalója. Hogy szokott nálad kinézni a szövegírás folyamata? A szöveg vagy a dal születik meg először?

Ez most is így van, teljes mértékben. Van, aki könnyen érti a zene nyelvét, de vannak, akik a szöveggel tudnak rákapcsolódni igazán, ezért fontos, miről énekelünk. Felelősséggel tartozunk ezért és tömegeket mozdítunk meg a szavainkkal. Nálam mindig a zene születik meg először, igaz, már szavakkal. Ezekből a szavakból ismerem meg a saját dalom. Olyan, mintha megkérdezném, miért jöttél, mit üzensz? Ha ez megvan, akkor egyedül, de többnyire inkább a szövegírótársammal elkezdek dolgozni ezen. Ez nem olyan munka, ahogy képzelik. Én úgy hívom: léleknyitogatás. Érzésekből, beszélgetésből és univerzális jelekből ráhangolódunk a lelkemre, amin keresztül üzennek, és szépen megformáljuk, emberi nyelvé tesszük. Ennek a mestere számomra Wagner Emil barátom. (Érdemes meghallgatni-megnézni a "Csodák" és "Tündérország" című dalok szövegeit.)

Majdnem pontosan egy éve jelent meg a "Csodák" című számhoz készült kliped, amit azóta több is követett, legutóbb a “Tündérország” című szerzemény kapott videót. Milyen egyéb fontos mérföldkövek, történések jutnak eszedbe az elmúlt évből?

Az elmúlt évem volt életem legnehezebb, legtanulságosabb és legtermékenyebb éve. 2019-ben négy videóklipet forgattam, és 2020 elején jött az ötödik videó, a "Tündérország". Ebből egy közös a Hősökkel, a "Fény". Megírni, meghangszerelni, életre kelteni, felvenni, majd klipet készíteni rájuk, mindez rengeteg energiát igényel. A "Csodák" klip mellett kiemelném a "Veled" klipünket, amit a Vidám színpad hatalmas mozitermében készítettünk, többek között Lukácsovics Mátéval (Margaret Island) és a Hangerő Technika, Klemm Concert és Prolaser csapatával. E három cégről azt kell tudni, hogy a komplett Ákos produkcióért felelnek mint lézer- és színpadtechnika a Budapest Arénában (is). Vagy akár David Guetta, Sting, stb. koncerteket csinálnak. Én velük nőttem fel, mert ez a három cég a szüleinké, családi vállalkozás. Az egyikünk a színpadtechnikát vitte tovább, a másikunk a fényt és a lézert, én pedig művész lettem. Itt ugye én lógtam ki a sorból, hisz a hagyomány szerint nekem is a színpadtechnika jött volna, de helyette a nehéz utat választottam, a színpadot. Büszkék vagyunk, hogy a három család három gyermeke együtt dolgozik a legnagyobb szakmai szerelemmel, ami csak lehetséges. Ezt tükrözi a "Veled" klipünk világa is, ami nem mindennapi lézer- és fényjátékokból áll.

Emellett az elmúlt évben volt jó pár koncert is. Játszottam a Mom Sportcsarnokban egy világméretű sportesemény kapcsán, Budapesten, az Oktogonon egy nagy színpadon az Autómentes Napokon, az Európai Tenisz Gálán, voltak fesztiválkoncertek, szerzői estek, Cseh Tamás Programos fellépések és élő tévés szereplések is. Egy perce sem álltam meg, talán csak akkor, amikor írtam, de az szintén óriási energiát és kitartást igényel. Az előbbi fizikailag tud megterhelő lenni, az utóbbi lelkileg. A komolyzene megtanított arra, mi az a kitartás, és ha azt érzed, beteltél és elfáradtál, akkor is van tovább, és neked menned kell.

Ehhez az évhez kapcsolódik egy dalom is, a "Hey Man", vagyis a legelső dalom. 2014-ben írtam az alagsori kis házi stúdiómban a zongorámon. Ez ahhoz a bizonyos fordulóponthoz köthető, amiről az interjú elején meséltem. Itt léptem át a klasszikus mellett a könnyűzenébe is. Mc Fantommal és Mc Kemonnal adjuk elő a dalt - később ebből alakult a Bless zenekar. A szám és a hozzá forgatott klip a világ globális problémáit boncolgatja, mint például az éhezés, a szegénység, a természeti katasztrófák, a globális felmelegedés vagy éppen a háború. De felcsendül a remény is egyben: egy út, amin járva megváltoztathatjuk a dolgokat. A fő üzenet: még nincs késő! Ezt a dalt az utóbbi pár hónap történései elővették, megmutatták a közönségnek, amikor a Music Channel és az MTV is elkezdte játszani. Amikor megszületett, pontos célja volt, az egész munkásságom ezen a dalon alapszik. Aki ezt megnézi, meghallgatja, tudja, miért vagyok itt! Viszont reménykedtem benne, hogy előbb rájön a világ… Mindenre.

Ha jól tudom, készülőben van az első Sabina nagylemez, mit lehet tudni róla?

Igazából már kész van. Annyi dal született, hogy egy igazán szép nagylemezt megtölt. Minden dal megtalálható az összes zenei portálon, annyi történik csak, hogy én ezeket egyenként hozom ki. Miért venném el a figyelmet az egyiktől a másik javára? Hisz a mai világban már minden a neten található meg és tölthető le. Nagylemez egyszerre egy helyen? A közönség dalonként veszi meg. Kézben tartani a lemezed csodás érzés. Ez is eljön most, és nemcsak CD formában, de bakeliten is kiadom a dalaimat.

Milyen közeli és távoli zenekari, zenei terveid vannak jelenleg?

Az utamat folytatni, azt, amit mindig is csináltam, csak még erősebben, még nagyobb szeretetben és a lehető legtisztábban. Készül most például egy dal, egy gospel. Persze ott a pop és a soul/jazz is benne, de ez egy életigenlő alkotás lesz. Cséry Zoltánnal és Török Emesével hangszereljük épp és izgalmas emberek lesznek benne. Ilyen és ehhez hasonló szerelemdalok jönnek majd és jó koncertek mellé. Úgy gondolom, a minőség a fontos és nem a mennyiség, úgyhogy nem vállalok el minden fellépést akár zenekarral, akár akusztikusan zongorával, nem írok mindenkinek dalt, nem ez a cél. Pontos elképzeléseim vannak a zene tiszteletéről, és az ehhez megfelelő közegben is létezem.

Más formációkban is elcsíphetünk vagy most a Sabina az első számú és szerelemprojekt?

Van egy zenei munka, amiben a sajátom mellett részt veszek, és nemsokára el is indul. Ez nem zenekar, ez egy produkció lesz, amivel turnézni fogunk. Annyit elárulok, hogy nincs ilyen Magyarországon, teljesen egyedi produktum lesz. Emellett két fontos dolog is létrejött az elmúlt időszakban, ami szintén a zenéhez köthető. Az egyik a Balatoni Kultúrhang, ami egy minőségi kulturális esszencia a Balaton-Felvidéken egy nagyon nívós és professzionális csapattal. Ennek az egyesületnek lettem az egyik alapítója és elnöke. Ez azzal is köthető össze, hogy ott élek, ott van a bázisom, alkotásaim központja és a szívem is. Persze folyamatosan jövök-megyek a világban, de ha otthonról van szó, az számomra csak ez lehet. Ez egy csodás hely arra, hogy elindítsuk a minőségi zenét és művészeteket a világban. A másik dolog, amit létrehoztunk, Magyarország első hivatalos zenészekből, producerekből és alkotókból álló zeneszerző csapata, az Essence Music. Ebben a cégben a fentebb említett nagyszerű emberek közül jó páran együtt dolgozunk és alkotunk más előadóknak és produkcióknak is minőségi dalokat. Itt is megvan a mérce és az értékrend, amihez tartjuk magunkat. Boldog, építő, felső kategóriás energiákat szeretnénk eljuttatni a munkáinkkal/dalainkkal a világba, akár rajtunk, akár más előadókon keresztül. Az utolsó kérdésed szépen visszavezet a beszélgetésünk elejére. Mindig a Sabina az első, hisz mindenben ott volt/van/lesz, bármilyen nevet is adunk neki, és igazából nem is a név a fontos, hanem a jelenség.

 

Nézd újra a Fonogram-nap 2020 műsorfolyamát az összes jelölttel és nyertessel az alábbi playlistben!

? Teteje